Trzy typy linkowania w pozycjonowaniu – wewnętrzne, wychodzące i zewnętrzne

Linkowanie strony internetowej to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania, który w przeszłości był wręcz jedynym z decydujących elementem o tym, na jakiej pozycji w wyszukiwarce Google znajdowała się witryna. Choć czasy te dawno już minęły, linkowanie nadal jest istotnym czynnikiem rankingowym, który warto dobrze znać i odpowiednio wykorzystywać do promowania naszej strony internetowej. W tym tekście prezentujemy wszystkie trzy typy linkowania w pozycjonowaniu takie jak linkowanie wewnętrzne, zewnętrzne i wychodzące.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne strony internetowej to umieszczanie linków na naszej witrynie internetowej w obrębie tylko naszego serwisu. Linki te będą skierowane do poszczególnych miejsc i podstron naszego serwisu internetowego i nie będą wychodziły poza niego. Linkowanie wewnętrzne strony internetowej może mieć różne strategie. Może to być linkowanie w postaci plastra miodu łączące wszystkie podstrony serwisu ze sobą wzajemnie lub może to być linkowanie prowadzące ze wszystkich stron internetowych np. do strony głównej.

Celem linkowania wewnętrznego jest przede wszystkim ułatwienie indeksowania witryny robotom w Google, które będą odnajdywały naszą stronę w internecie. Roboty, które będą indeksowały naszą witrynę znacznie prościej będą poruszały się po naszym serwisie i znacznie łatwiej będą odnajdywały inne podstrony. Indeksowanie większej ilości podstron naszego serwisu lub wszystkich jego stron podniesie również ocenę naszej strony i wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie witryny www. Linkowanie wewnętrzne ma również za zadanie ułatwiać osobom przebywającym na witrynie poruszanie się po niej oraz przechodzenie do innych części serwisu. Linkowanie wewnętrzne zachęca również użytkowników do pozostania na naszej stronie internetowej, a przez to podnosi bezcenne statystyki czasu przebywania użytkowników na witrynie czy liczbę kliknięć i czasu sesji.

Linkowanie wychodzące

Drugim typem linkowania jest linkowanie wychodzące. Polega ono na dodawaniu na naszej stronie internetowej linków wychodzących – kierujących na inne strony zewnętrzne. Linki takie możemy umieszczać w strukturze naszej strony internetowej w różnych częściach lub w tekstach dodawanych na naszą witrynę. Linki te mogą mieć bezpośrednią formę, formę aktywnych słów lub aktywnych obrazów. Linkowanie wychodzące wbrew pozorom posiada bardzo dużo zalet i nie jest jedynie darmowym linkowaniem innych witryn. Nie musimy również linkować witryn naszych bezpośrednich konkurentów, a linki wychodzące z naszej witryny internetowej mogą kierować do giganta, z którym nie rywalizujemy np. Wikipedii.

Celem linkowania wychodzącego jest danie naszym użytkownikom dostępu do większej ilości wiedzy. Google w algorytmach i procesach indeksacyjnych pozytywnie ocenia witryny dbające o swoich użytkowników i prezentujące im wiedzę na zewnętrznych stronach www. Wdrażając linkowanie wychodzące, budujemy zatem pozytywną ocenę naszej strony internetowej i nie powinniśmy przejmować się linkowaniem czyichś witryn. Plusem linkowania wychodzącego jest też łatwiejsze trafienie na naszą stronę internetową robotów z sieci, które są na stronach, do których linkujemy.

Linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrzne strony internetowej to zdecydowanie najpopularniejszy typ linkowania, jaki znamy. Dzieje się tak ze względu na to, iż jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, który w dalszym ciągu w istotny sposób stanowi, na jakiej pozycji znajduje się obecnie nasza witryna w wyszukiwarce Google. Linkowanie zewnętrzne to umieszczanie linków zwrotnych do naszej witryny internetowej w internecie. Linki tego typu umieszcza się w różnych lokalizacjach np. na forach internetowych w social mediach czy innych serwisach www. Linkowanie zewnętrzne ma potwierdzić Google naszą popularność i częste polecenie naszej strony internetowej pomiędzy użytkownikami. Linkowanie zewnętrzne wpływa również, a może przede wszystkim na łatwość odnajdywania naszej strony internetowej w sieci przez roboty Google oraz szybsze i dokładniejsze indeksowanie naszej witryny. Wykonując linkowanie zewnętrzne z naszej strony internetowej, powinniśmy jednak bezwzględnie pamiętać o naturalnym dodawaniu linków z różnego rodzaju lokalizacji i w odpowiednich odstępach czasowych. Powinniśmy również pamiętać, aby linkować naszą witrynę jedynie z jakościowych serwisów, gdyż tylko to da nam profity.