Aktualizacje algorytmu Google (Google Update):
Rok 2015 był przełomowym rokiem jeśli chodzi o algorytm Google determinujący wyniki wyszukiwania. To właśnie w tym roku wprowadzono dwie aktualizację które na zawsze odmieniły pracę specjalistów od widoczności stron internetowych. Najpierw ok. 17 lipca 2015 roku odświeżono Pandę czyli algorytm mający na celu walkę ze stronami o niskiej jakości dla użytkowników, na których jest mało treści lub jest ona powielona z innych witryn. Początkowo poprawka do działania wyszukiwarki była aktualizowana co miesiąc i działała jak filtr, aktualnie została ona wdrożona do głównego algorytmu i działa w sposób ciągły. Pierwsze wzmianki dotyczące Pandy można znaleźć już w 2011 roku
27 września 2016 roku oficjalnie ogłoszony został upadate algorytmu Google nazwany Pingwin. To jedna z największych, zapowiadana i testowana przez około 4 lata aktualizacja Google mająca za zadanie ukaranie witryn ze zmanipulowanym, zaspamowanym profilem linków. Do tej kategorii stron można zaliczyć witryny których profil linków nagle skokowo się zwiększył, większość odnośników była w dopasowaniu ścisłym („exact match”) lub tematyka nie była powiązana ze stroną pozycjonowaną. To pewien przełom, od tej pory webmasterzy zaczęli na dużą skalę pozyskiwać linki z zaufanych i powiązanych tematycznie witryn kosztem ich ilości. W 2016 roku wprowadzono również inne aktualizacje m.in. zmniejszono liczbę grafik pojawiających się w SERP-ach czy wzmocniono pozycję stron tzw. „mobile-friendly”.
2017 rok to przede wszystkim nazwany żartobliwie przez jednego z pracowników Google update „Fred”. Aktualizacja która nigdy nie została potwierdzona oficjalnie obniżyła ranking stron niedostosowanych do UX oraz przeoptymalizowanych. To również ukłon w stronę witryn www które prezentują odwiedzającym unikalną, przydatną treść. W 2017 roku odnotowano również zmiany w wyszukiwarce mające na celu wyeliminowanie stron zawierających agresywne reklamy „interstitial” oraz pop-upy uniemożliwiające swobodne przeglądanie.
W 2018 roku dokładnie 1 sierpnia Google potwierdził aktualizację głównego algorytmu tzw. „Medic”. Pomimo, że oficjalnie update miał na celu polepszenie wyników z zakresu branż zdrowia i wellness jego oddziałowywanie można było zauważyć praktycznie we wszystkich obszarach. W 2018 roku odnotowane zostały również mniejsze aktualizacje takie jak ta dotycząca bezpieczeństwa stron (oznaczenie w przeglądarce Chrome stron nie zawierających certyfikatu SSL jako niebezpieczne), długości opisów description w wynikach wyszukiwania (rozszerzenie opisów do ok 300 znaków) czy wyświetlanie wyników tzw. zerowych które aktualnie są normą. Przez około pół roku wdrażany był również tzw. Mobile Speed Update czyli aktualizacja mająca na celu wyeliminowanie z wyników wyszukiwania najwolniejszych witryn.
Początek 2019 roku był w miarę spokojny jeśli chodzi o aktualizację algorytmu Google. Poprawiono między innymi występowanie więcej niż dwóch linków z jednej domeny w wynikach wyszukiwania (mały wpływ na wyniki) oraz
błędy indeksowania. Odnotowano również ogólny update algorytmu (12 marca 2019). Ciekawostką jest kilkudniowa zmiana sposobu wyświetlania wyników w Google polegająca na rozszerzeniu pierwszej strony wyników do 19 pozycji.
W wakacje w okolicach 1 lipca 2019 firma z Mountain View wdrożyła indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych czyli „Mobile-First Indexing”. Początkowo zmiana dotyczyła nowo powstałych stron, a od września 2020 wszystkich.
Pod koniec roku Google na swoim oficjalnym koncie na Twitterze zamieścił komunikat o nowej aktualizacji algorytmu – BERT. Nowy silnik wyszukiwarki został zbudowany w celu lepszego zrozumienia języka naturalnego. To największa zmiana w algorytmie od ponad pięciu lat kiedy to wprowadzono tzw. RankBrain.
Na początku 2020 roku Google wprowadziło Core Update który był kontynuacją zmian rozpoczętych w 2019 roku. Z roku na rok zwiększa się znaczenie treści na stronie, pokrycie tematu, a jakość nabiera co raz większego znaczenia.
W 2020 roku miały miejsce liczne zmiany mogące w sposób znaczący wpłynać na SERP-y. Szczególnie warto odnotować aktualizację głównego algorytmu wyszukiwarki w styczniu oraz maju. W okolicy tych dat poprawiono sposób w jaki wyszukiwarka ogólnie ocenia strony, zwiększając znaczenie stron dostarczających wysokiej jakości treści.
Pod koniec 2020 roku, w grudniu Google wdrożyło jeszcze jedną aktualizację rdzenia algorytmu związaną z poprawieniem tzw. Medic Update z 2018 roku.
W czerwcu 2021 roku nastąpił kolejny przełom, czyli Multitask Unified Model Update (MUM). Aktualizacja MUM korzysta z innowacyjnego, niespotykanego do tej pory rozwiązania, które opiera się na zastosowaniu „transformer architecture”, maszynowego uczenia (machine learning) oraz sztucznej inteligencji (ai). Algorytm został stworzony do lepszego rozumienia zapytań oraz dostarczania jak najlepszej formy odpowiedzi na te zapytania i według specjalistów z Google jest aż 1000 razy bardziej wydajny od algorytmu BERT wprowadzonego w 2019 roku.
W 2021 roku wprowadzono również kilka zmian w algorytmie Google dotyczących spamu na stronach internetowych oraz w linkach prowadzących do nich (dwie aktualizacje w czerwcu i poprawka w lipcu). W dniach 30 listopad – 8 grudnia 2021 odnotowano natomiast przetasowania w wynikach wyszukiwań lokalnych które zbiegły się w czasie ze zmianami dotyczącymi opinii o produktach (Product Reviews Update).
W 2021 roku miała miejsce jeszcze jedna ważna zmiana dotykająca bezpośrednio wyniki wyszukiwania (Page Experience Update). W okolicach 15 czerwca Google zaczął używać nowego czynnika rankingowego – Core Web Vitals. Pierwsze sygnały dotyczące tego algorytmu odnotowane zostały już w maju 2020 roku. Aktualizacja uwzględnia kilka sygnałów dotyczących wyglądu i działania stron, w tym 3 wartości Podstawowych wskaźników internetowych: LCP, FID i CLS.
LCP (Largest Contentful Paint) – jest to czas jaki potrzebny jest na wyrenderowanie największego elementu w witrynie w obszarze widocznym dla użytkownika.
FID (First Input Delay) – jest to czas od momentu, kiedy użytkownik po raz pierwszy wchodzi w interakcję ze stroną do momentu, w którym przeglądarka jest w stanie rozpocząć przetwarzanie zdarzeń w odpowiedzi na taką akcję.
CLS (Cumulative Layout Shift) – mierzy zbiorczą wartość indywidualnych przesunięć układu na stronie, która jest sumą wszystkich nieoczekiwanych zmian na stronie liczoną od początku istnienia strony.
W 2022 roku do tej pory odnotowana została jedna duża zmiana algorytmu wyszukiwarki Google. W okolicach 28 lutego – 6 marca wdrożony został „Page Experience Update for Desktops”. Ta aktualizacja została zbudowana na podstawie aktualizacji jakości strony, którą firma Google wprowadziła na telefony komórkowe między czerwcem a sierpniem 2021 r. Nowy algorytm opiera się na tych samych sygnałach dotyczących jakości strony, co w przypadku urządzeń mobilnych.