Pozycjonowanie strony internetowej składa się z działań on site oraz off site, czyli optymalizacji i działań poza witryną w sieci. Wiele osób jednak nie dostrzega różnic i mylnie lub zamienne używa określeń pozycjonowania, optymalizacji i działań zewnętrznych. W rzeczywistości warto skupić się na drobnych różnicach oraz poznać dokładnie czym jest dany proces pozycjonowania. Poniżej przedstawiamy je wszystkie oraz podpowiadamy czym się różnią.
Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?
Pojęcie pozycjonowania stron internetowych jest ogólną nazwą na proces podnoszenia pozycji witryny w wyszukiwarce Google. Nazywamy tak wszystkie czynności, które wykonujemy kompleksowo, aby nasza strona internetowa znajdowała się na pierwszych pozycjach na liście wyników Google. Pozycjonowanie odnosi się zatem ogólnie do całego procesu promowania witryny w wyszukiwarce Google i zawiera w sobie wszystkie czynności, które prowadzą do tego celu. Pozycjonowaniem nazywamy też poszczególne strategie czy typy promowania witryny. Pozycjonowanie strony internetowej składa się jednak z optymalizacji strony czyli działań on site na stronie internetowej oraz działań off site poza stroną internetową. Wspólnie oba typy działań tworzą pojęcie pozycjonowania.
Optymalizacja strony czyli działania on site
Optymalizacja strony internetowej to inaczej działanie na stronie internetowej. Mówiąc o optymalizacji mamy na myśli jedynie te wszystkie działania, które wykonujemy w obrębie samej strony internetowej bez wychodzenia poza nią do sieci. Optymalizacja strony internetowej dzieli się na kilka płaszczyzn. Jest to optymalizacja techniczna, user experience, contentu czy mobilna. Do optymalizacji technicznej strony internetowej możemy zaliczyć uproszczenie kodu HTML, uproszczenie szkieletu strony, zadbanie o kwestie bezpieczeństwa baz danych, zapewnienie ciągłości funkcjonowania strony, stworzenie odpowiednich danych strukturalnych i metadanych, stworzenie odpowiedniego katalogu plików czy odpowiedniej struktury podstron. Dostosowanie strony internetowej pod kątem user experience to przede wszystkim zadbanie o elementy ułatwiające poruszanie się po stronie takie jak wyszukiwarka, sortowanie treści, czytelna szata graficzna czy linkowanie wewnętrzne, które zarówno ułatwia poruszanie się po stronie użytkownikom, ale i również pełni rolę techniczną ułatwiającą indeksowanie witryny robotom Google.
Dostosowanie strony internetowej to również odpowiednia analiza słów kluczowych, pod jakimi ma być widoczna witryna w internecie. Przeprowadza się ją w oparciu o ruch, jaki chcemy pozyskiwać i cel jaki chcemy osiągnąć, a także popularność poszczególnych haseł i realną możliwość wybicia się właśnie pod nimi. Analizę słów kluczowych najczęściej przeprowadzają specjaliści, którzy wybierają frazy najkorzystniejsze dla naszej witryny, które przyniosą jej najwięcej korzyści i ruchu organicznego.
Optymalizacja strony internetowej pod kątem contentu to przede wszystkim dodawanie na stronę internetową tekstów SEO zawierających poszczególne słowa kluczowe, a także jakościowego contentu tematycznego, który zwiększa wartość witryny w oczach Google. Teksty SEO muszą spełniać wiele kryteriów aby jasno informowały Google o jakości i tematyce naszej witryny takich jak: formatowanie, odpowiednia długość, obecność odpowiedniej ilości słów kluczowych czy linkowanie. Sam content musi być unikalny oraz sformatowany i ciekawy dla użytkowników oraz dodawany regularnie. Optymalizacja strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych to przede wszystkim stworzenie responsywnej wersji strony internetowej, a także zaprojektowanie jej w taki sposób, aby komfortowo korzystało się z niej na urządzeniach małoekranowych.
Istnieje jeszcze wiele elementów, które możemy optymalizować na samej stronie internetowej, a do najciekawszych należą:
- szybkość ładowania się i działania strony internetowej
- nazwa strony internetowej zgodna z zasadą user-friendly
- zadbanie o certyfikat SSL i szyfrowanie
- optymalizacja obrazów i grafik poprzez konwersję
Działania off site czyli poza stronę internetową
Działania off site, czyli poza stroną internetową to przede wszystkim linkowanie zewnętrzne polegające na dodawaniu linków kierujących do naszej witryny w internecie oraz uwiarygodnienie naszej witryny poprzez dane NAP. Linkowanie zewnętrzne ma poinformować Google o popularności naszej strony internetowej, a także ułatwić jej odnajdywanie i indeksowanie. Zwiększenie wiarygodności naszej witryny w internecie z kolei odbywa się poprzez dodawanie danych adresowych naszej marki w sieci — takich samych jak na stronie internetowej czy powiązanie witryny z wizytówką Google Maps. Działaniem pozycjonującym off site jest też kierowanie ruchu na stronę w celu podniesienia jej statystyk.