Najważniejsze czynniki rankingowe przy pozycjonowaniu stron internetowych

Pozycjonując strony internetowe, bardzo często zastanawiamy się nad tym, które czynniki rankingowe są najważniejsze i na którym położyć największy nacisk. W rzeczywistości dość trudno to określić, choć istnieje grupa czynników rankingowych, które wyróżniają się priorytetem na tle kilkuset elementów wpływających na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google. W tym tekście prezentujemy wszystkie najważniejsze czynniki rankingowe wraz z ich opisem oraz wskazówkami jak wykorzystać tę wiedzę do promowania naszej strony internetowej w Google.

Analiza słów kluczowych

Pierwszym oraz jednym z najważniejszych czynników rankingowych jest analiza i dobór odpowiednich słów kluczowych na naszą witrynę. Właśnie od tego ruchu będzie zależało, pod jakimi frazami znajdzie się nasza strona internetowa w Google. To z kolei będzie decydowało na, jakich pozycjach będzie znajdowała się nasze witryna w zależności od popularności tych słów kluczowych oraz jaką widoczność w sieci będzie miał nasz serwis w ogóle. Słowa kluczowe powinno dobierać się rozważnie oraz przykładać dużą wagę do tej czynności. Analizą taką powinni zajmować się specjaliści SEO, którzy potrafią dzięki swojej wiedzy i kompetencjom dobierać odpowiednie słowa kluczowe, które pomogą nam spełniać konkretne cele i oczekiwania.

Głównymi zasadami doboru słów kluczowych są:

  • trafność tematyczna
  • stosunek popularności do konkurencyjności
  • realna możliwość pojawienia się na wysokiej pozycji pod daną frazą

Linkowanie zewnętrzne

Jednym z najważniejszych czynników, które decydują o pozycji naszej strony internetowej w rankingu Google jest linkowanie zewnętrzne. Jest to bardzo ważny czynnik, a najlepiej świadczy o tym fakt, że w przeszłości był praktycznie jedynym głównym czynnikiem, który decydował o tym, na jakiej pozycji znajdowała się witryna internetowa. Z biegiem czasu Google skutecznie uniemożliwiło manipulowanie tym czynnikiem, zmniejszając jego wartość, ale w dalszym ciągu linkowanie zewnętrzne naszej strony internetowej jest bardzo ważne. Ułatwia ono od strony technicznej częste i poprawne indeksowanie naszej strony internetowej, a także jest dla Google wyznacznikiem popularności naszej witryny. Chcąc zatem pozycjonować stronę internetową na wysokie pozycje, nie możemy zapominać o poprawnym i jakościowym linkowaniu zewnętrznym strony. Linkowanie te musi być przeprowadzone regularnie oraz w nieregularnych odstępach czasowych, a także nie może być wdrażane przez roboty czy programy, gdyż manipulacja taka grozi poważnymi negatywnymi konsekwencjami. Należy również zadbać o odpowiednie atrybuty linków — dofollow i nofollow oraz ich naturalny stosunek.

Szybkość ładowania się strony i Core Web Vitals

Bardzo ważnym czynnikiem rankingowym jest szybkość ładowania się strony internetowej i od maja 2021 roku czynnik Core Web Vitals. Ogólnie elementy te to czynniki mówiące o witalności strony internetowej, czyli szybkości ładowania się witryny, szybkości jej działania czy czasie w którym możemy zacząć używać strony internetowej. Ogólnie szybkość działania strony internetowej jest niezwykle ważna i świadczy o tym wprowadzenie ostatniego czynnika rankingowego przez Google. Wyszukiwarka chce dostarczać swoim użytkownikom sprawnie działających witryn oraz informacji w krótkim czasie i premiuje te strony, które spełniają te wymagania.

Content

Stale zwiększającym swoją istotność czynnikiem rankingowym jest content. To właśnie od treści dodawanych na naszą stronę internetową w dużej mierze zależy to, na jakiej pozycji będzie widniała nasza witryna w wyszukiwarce Google. Wyszukiwarka coraz silniej premiuje strony, na których pojawia się duża ilość wysokojakościowych treści tematycznych. Ważnym elementem jest również regularne ich dodawanie, a także zadbanie o to, aby były unikalne, sformatowane i pisane zgodnie z zasadami SEO copywritingu. Google nasila ten trend od wielu lat i nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości miało się to zmienić. Wyszukiwarka chcąc dostarczać jakościowych i wartościowych treści użytkownikom z pewnością będzie nagradzała te strony, które dostarczają właśnie takich treści.

Domena i witryna

Czynnikiem rankingowym, na który musimy zwrócić szczególną uwagę, jest sama witryna. Wszystkie kwestie związane z działaniem witryny internetowej są bacznie oceniane przez Google i mają istotny wpływ na pozycję naszej witryny internetowej w sieci. Jeśli zakładamy nową stronę internetową musimy zadbać o odpowiednią nazwę witryny zgodną z zasadami user friendly. Musi być ona łatwa do zapamiętania, krótka oraz zawierać słowa kluczowe. Aby zadbać o ten czynnik rankingowy, należy stworzyć też logiczną strukturę podstron, która nie będzie ciągiem przypadkowych znaków po głównym adresie. Jeśli mamy taką możliwość warto kupić domenę internetową z historią i to właśnie na niej budować cały serwis internetowy. Google z pewnością doceni wiek domeny i będzie oceniało ją znacznie lepiej. Każda strona internetowa musi posiadać certyfikat SSL czyli szyfrowanie. Obecnie przeglądarka Chrome oznacza strony bez niego jako potencjalne zagrożenie, co nie sprzyja przechodzeniu użytkowników na witrynę niezabezpieczoną, a wyszukiwarka Google nie premiuje w tak mocny sposób witryn bez certyfikatu.