Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?

Klienci decydując się na korzystanie z usług SEO często chcą wiedzieć ile dokładnie czasu potrzeba, aby ich strona www zaczęła pozyskiwać pożądaną ilość ruchu na stronie z Google oraz osiągała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Postaramy się jednak na nie odpowiedzieć, prezentując najważniejsze czynniki wpływające na czas oczekiwania na efekty.

Proces pozycjonowania – czy szybkie efekty są możliwe?

Zakres działań SEO jest bardzo szeroki, dlatego w wielu przypadkach aby zobaczyć pierwsze efekty trzeba uzbroić się w cierpliwość. Na pozycjonowanie strony lub sklepu internetowego składa się wiele działań w obrębie serwisu (on-site) oraz poza nim (off-site). Czy szybkie efekty są możliwe? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, choć w niektórych przypadkach jest to realne. Należy jednak pamiętać, iż optymalizacja to złożony i wieloetapowy proces wymagający czasu. Nie da się zbudować wysokiej i stabilnej pozycji w Google, traktując optymalizację SEO jako jednorazowe czy krótkoterminowe działanie. To czy szybka poprawa widoczności w wyszukiwarce jest możliwa, zależy m. in. od stanu witryny, profilu linków oraz ilości elementów, które wymagają np. optymalizacji technicznej. Aby to ustalić i rozpocząć jakiekolwiek działania, niezbędne jest przeprowadzenie audytu SEO. Na jego podstawie specjalista SEO może również oszacować jak długo trzeba będzie czekać na pierwsze efekty. Na szybki wzrost widoczności adresów URL mogą liczyć właściciele witryn, którzy działają w branżach niszowych. Słowa kluczowe o wysokiej konkurencyjności wymagają zdecydowanie większego nakładu pracy i finansów aby wyświetlać się w TOP10. To czy szybkie rezultaty można osiągnąć, zależy od celu pozycjonowania oraz budżetu, który na ten cel przeznaczymy. Należy wziąć pod uwagę, że im trudniejszy do zrealizowania wynik tym dłuższy czas oczekiwania na efekty. Na szybkie wzrosty pozycji w wynikach wyszukiwania, ale też nagłe spadki mogą mieć także wpływ zmiany algorytmu.

Co ma wpływ na czas pozycjonowania strony w Google?

Pierwsze rezultaty zależą od wielu czynników, m. in. od celu optymalizacji SEO, od wybranych fraz kluczowych, ich konkurencyjności, czy ilości zmian na stronie jakie trzeba wykonać. Właściciel strony internetowej musi być świadomy tego, że pozycjonowanie to proces, który wymaga cyklicznych działań oraz stałej analizy. Poniżej opisujemy 10 wybranych elementów, które mają istotny wpływ na proces pozycjonowania.

  1. Historia domeny oraz jej wiek – przed rozpoczęciem działań optymalizacyjnych należy sprawdzić historię domeny oraz jak długo jest widoczna w Google. Niestety zdarza się, że starsze strony mają niekorzystną historię, w tym kary od Google, co znacznie wydłuża czas oczekiwania na pierwsze efekty pozycjonowania. W niektórych przypadkach jedynym dobrym rozwiązaniem jest zmiana domeny.
  2. Aktualna widoczność serwisu www – im gorsza jest obecna widoczność Twojej strony tym większy nakład pracy, czasu i pieniędzy będzie potrzeby aby osiągnąć oczekiwane efekty.
  3. Wielkość strony www – czas i praca jaką należy wykonać aby zoptymalizować stronę w pewnym stopniu determinuje wielkość serwisu, czy jest to niewielka strona firmowa czy też rozbudowany sklep internetowy.
  4. Miesięczny budżet na działania SEO – jednym z ważniejszych czynników jest budżet, jaki firma jest w stanie przeznaczyć każdego miesiąca na optymalizację. Kilka publikacji na wartościowych portalach to czasem koszt kilku tysięcy złotych, a to jedynie jeden z wielu aspektów SEO. Większy budżet = szybszy efekt, co nie oznacza, że przy mniejszym nakładzie finansowym nie da się osiągnąć założonych celów. Klient jednak w takiej sytuacji musi mieć świadomość, że ograniczone finansami działania zaczną przynosić efekty znacznie później.
  5. Branża (wielkość konkurencji) – jeśli firma działa w niszowej branży, jej konkurencja automatycznie jest mniejsza. Przekłada się to na szybszy wzrost pozycji i lepszą widoczność niż w przypadku branży, gdzie konkurencja jest ogromna a topowe firmy budowały swoją pozycję latami.
  6. Zasięg pozycjonowania – to ważna kwestia, która w dużym stopniu determinuje czas oczekiwania na efekt. Usługi oraz produkty pozycjonowane lokalnie, w szczególności jeśli w danym obszarze konkurencja jest niewielka zazwyczaj szybciej osiągają wysokie pozycje, niż krajowe (pozycjonowane na frazy bardziej ogólne).
  7. Jakość i ilość treści – każda strona www powinna posiadać wartościowe treści odpowiadające jej tematyce. Opis i historia firmy to zdecydowanie za mało. Często spotykanym błędem jest powtarzanie tych samych opisów na kilku podstronach. Im bardziej uboga w treści strona tym więcej czasu potrzeba na jej optymalizację.
  8. Profil linków – każdy audyt SEO powinien zawierać ocenę jakości profilu linków. Liczy się nie tylko ilość, ale przede wszystkim jakość. Linki powinny być pozyskiwanie ze stron wysokiej jakości a ich ilość powinna wzrastać stopniowo, tak aby proces ten wyglądał naturalnie. Jeśli strona nie posiada linków, ma ich bardzo mało lub linki pochodzą ze stron spamerskich budowanie bazy wartościowych linków również wydłuży proces pozycjonowania.
  9. Kompetencje agencji SEO – ważnym czynnikiem determinującym czas pozycjonowania są umiejętności i wiedza specjalisty SEO. Wybierając agencję czy też specjalistę SEO, warto sprawdzić ich wiarygodność.
  10. Współpraca agencja – klient – w procesie pozycjonowania wpływ na efekty ma także klient, który powinien współpracować z agencją. Jeśli klient nie godzi się na wprowadzanie zmian na stronie, nie informuje o usuwaniu treści lub podstron (działając często na niekorzyść), znacznie wydłuża czas oczekiwania na efekty.

Jak długo czekać na efekty SEO? Ile może trwać pozycjonowanie stron internetowych?

Określenie dokładnej daty spodziewanych efektów optymalizacji na Twojej stronie www nie jest możliwe. Należy również podkreślić, że nie da się wypozycjonować strony w 1 miesiąc. Przy odpowiednim doświadczeniu pozycjonera oraz narzędzi, z których korzysta agencja SEO, można określić przybliżony przedział czasowy, po którym prowadzone działania zaczną przynosić rezultaty. Ile należy czekać na efekty pozycjonowania? W zależności od tego, co jest naszym celem oraz jaki mamy budżet za minimum uznaje się 4 miesiące, choć pierwsze zmiany w TOP50 można zauważyć już po kilku tygodniach. W przypadku bardzo popularnych fraz proces ten może trwać nawet 12 miesięcy. Każdy klient powinien mieć świadomość, że efektem będzie nie tylko uzyskanie 1 miejsca w TOP10, ale również ogólny wzrost liczby słów kluczowych w wynikach wyszukiwania, wyższa pozycja od konkurencji czy też zwiększony ruch organiczny. Każda pozytywna zmiana jest dowodem na to, że działania SEO przynoszą efekty i przybliżają nas do głównego celu, jaki został założony.