Czym jest pozycjonowanie stron www?

Pozycjonowanie stron internetowych to jeden z najpopularniejszych sposobów promowania się w internecie. Część z nas słyszała jedynie o pozycjonowaniu i nie wykorzystuje go lub robi to samodzielnie nieco po omacku. Istnieje też duża grupa osób, które nie mają w ogóle wiedzy o SEO i marketingu w wyszukiwarce Google. Niezależnie od tego czy chcesz reklamować się w taki sposób czy chcesz usystematyzować swoją wiedzę, w tym tekście przedstawiamy pokrótce wszystkie najważniejsze informacje o pozycjonowaniu stron internetowych oraz odpowiadamy na pytania — czym tak właściwie jest pozycjonowanie, jak przebiega, z jakich elementów się składa, jakie są jego typy oraz w jakich sytuacjach warto je wykorzystywać.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem wykonywanym względem konkretnej witryny internetowej. Jest to dostosowanie i optymalizacja strony internetowej do wyszukiwarki Google, aby wyszukiwarka uznawała naszą stronę za wartościową oraz ciekawą dla użytkownika i chętnie ją proponowała w wyszukiwarce. W tym celu na witrynie internetowej oraz poza nią wykonuje się wiele czynności, które mają dostosować stronę do wyszukiwarki oraz podnieść jej statystyki, tak, aby Google wyświetlało witrynę na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Pozycjonowanie strony internetowej jest procesem ciągłym, długotrwałym, a także nieprzewidywalnym. Pozycjonowanie można wdrożyć wobec w każdej strony internetowej. Ogólnie istnieje nawet kilkaset elementów, które wpływają na pozycję naszej strony internetowej w wyszukiwarce i są nazywane czynnikami rankingowymi. Część z nich jest znana, a spora część takich czynników jest ukrywana przez Google.

W jakim celu pozycjonuje się strony www?

Pozycjonowanie stron internetowych wykonuje się w celu umieszczenia naszej strony internetowej na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google pod konkretnymi hasłami. Ma to swoje usprawiedliwienie w sposobie działania wyszukiwarki. Użytkownicy korzystający z Google najczęściej wybierają pierwsze wyniki wyszukiwania od góry. Kolejne wyniki na dalszych pozycjach są mniej popularne, a wyniki wyszukiwania na kolejnych stronach są wykorzystywane przez użytkowników już bardzo rzadko. Dzieje się tak ze względu na to, że użytkownicy wyszukiwarki najczęściej uzyskują odpowiedź na kilku pierwszych wynikach wyszukiwania i nie potrzebują już przeglądania kolejnych stron. Według różnych statystyk pierwsze 3 wyniki wyszukiwania potrafią zbierać ok. 50% całego ruchu, a pierwszy wynik nawet ok. 30%. Pozycjonowanie stron internetowych wykonuje się zatem, aby witryna znajdowała się na jak najwyższych pozycjach w Google i przechodziło na nią jak najwięcej osób.

Typy pozycjonowania

Ogólnie istnieje kilka typów pozycjonowania.

Najpopularniejszym i najczęściej wykorzystywanym jest pozycjonowanie standardowe. Zakłada ono promowanie strony internetowej pod kilkoma — kilkunastoma najpopularniejszymi frazami w danej kategorii tematycznej globalnie. Zadaniem pozycjonowania standardowego jest pozyskiwanie jak największej ilości ruchu związanego z najpopularniejszymi hasłami w danej kategorii tematycznej.

Drugim typem pozycjonowania – alternatywnym jest pozycjonowanie szerokie. Jest to pozycjonowanie strony pod kilkaset fraz lub nawet większą ilość bez faworyzowania żadnej z nich, aby zbierać mały ruch z wielu fraz i sumarycznie taki sam lub większy niż przy pozycjonowaniu standardowym. Pozycjonowanie szerokie wdraża się głównie jeśli nie mamy zbyt wielkich szans na wybicie się w standardowy sposób w popularnej kategorii z dużą konkurencyjnością lub gdy zależy nam na pozyskiwaniu ruchu spod wielu różnych fraz tematycznych.

Pozycjonowanie lokalne to trzeci typ pozycjonowania. Jest to promowanie strony internetowej pod popularnymi hasłami tematycznymi, ale jedynie lokalnie — i w kontekście danego miasta lub regionu. Oznacza to, że strona internetowa tak pozycjonowana będzie wyświetlana w wyszukiwarce Google jedynie gdy zadane pytanie będzie zawierało nazwę miasta lub będzie pochodziło z danego regionu.

Pozycjonowanie to też nieco mniej popularne typy takie jak pozycjonowanie pod urządzenia mobilne czy pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe. Wykorzystuje się je gdy chcemy docierać z jakichś względów do użytkowników urządzeń mobilnych lub osób które zadają pytania głosowo do wyszukiwarki. Może być to spowodowane np. mniejszą konkurencją i możliwością łatwiejszego wybicia się w wynikach wyszukiwania, a w efekcie pozyskiwania dodatkowego ruchu organicznego w nagrodę za zoptymalizowanie strony właśnie pod takim kątem.

Każdy typ pozycjonowania bazuje na tym standardowym, a wszystkie inne kładą po prostu większy nacisk na inne elementy, aby prowadziły do celu jaki chcemy osiągnąć. Przy każdym typie pozycjonowania będą to inne elementy np. strona mobilna witryny lub ilość fraz czy kontekst lokalny.